💖عشق بی انتها💖
💖LoverSavadkoh💘
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


❤سلام دوستان عزیز ❤
🌹این یک وبلاگ ازاد برای اشتراک گذاری عقاید وفرهنگها ودوست یابی واشتراک مطالب واخبار به روز وعلمی واجتماعی است در جوی صمیمی به دور از هرگونه توهین به هر دین وقومیت ومذهبی وشخصی است امیدوارم در کنار هم دقایق شاد وخوبی داشته باشیم .منتظر نظرات وایده های شما هستم🌹

صوت/ ربنا اننا سمعنا

با نوای رحیم موذن زاده ادبیلی



نوع مطلب : دانلود، صوت مذهبی، 
برچسب ها : صوت، دانلود، ماه رمضان، رحیم موذن زاده اردبیلی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
درخواست عجيب سياستمدار الجزايری در مورد ماه مبارك رمضان
پایگاه های خبری مشهور مراکش درخواست رییس اسبق حزب "تجمع برای فرهنگ و دموکراسی" الجزایری از وزیر اوقاف این کشور برای کاهش ایام ماه رمضان به 13 روز را منتشر کردند.


پایگاه خبری شبکه العالم در اين باره نوشت: سایت های خبری مشهور کشور مراکش (مغرب) که همسایه غربی الجزایر است، درخواست "سعید السعدی" رییس اسبق حزب "تجمع برای فرهنگ و دموکراسی" الجزایر از وزیر اوقاف این کشور برای کاهش ایام ماه مبارک رمضان از 30 روز به 13 روز را منتشر کردند.

روزنامه "هیسپریس" مغرب نوشت: این رهبر سیاسی الجزایری خواسته عجیب خود را در بیانیه ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرده است.

وی خواسته خود را اینگونه توجیه کرده است که 30 روز روزه داری در فصل تابستان برابر با 420 ساعت روزه داری است که این میزان ساعت معادل 52 روز روزه داری در فصل پاییز است.

السعدی ایده خود را "روزه هوشمندانه" نامیده و تصریح کرده است که بر اساس حساب و کتاب هایش، باید به 13 روز روزه داری در فصل تابستان اکتفا شود.

وی با بیان این که به جای یک ماه کامل روزه داری می توان آنچه آن را "واحد رمضانی" معادل 8 ساعت توصیف کرده، مبنای روزه داری قرار داد، تصریح کرد که بنابراین روزه دار باید 30 "واحد رمضانی" را در فصل تابستان که معادل 13 روز است مبنا قرار دهد.

پایگاه خبری "فبرایر" مغرب در این خصوص نوشت: علمای الجزایر به تفسیر جدید السعدی واکنش نشان دادند و به عنوان مثال شیخ شمسو یکی از شیوخ شبکه النهار الجزایر منطق السعدی را بی پایه و اساس توصیف کرد و اظهارات وی را یاوه گوی محض دانست.

وی از السعدی خواست از ورود به عرصه امور دینی اجتناب و به سیاست اکتفا کند.

0


نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : مراکش، ماه رمضان، مسلمانان،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
رابطه نماز و اخلاق

نماز از يك سو عامل تزكيه و تهذيب و دستيابى به روح تقوا و فضايل اخلاقى است و از سوى ديگر تأثير و قبول واقعى نماز منوط به تقوا مى باشد و تقوا مكمل تأثير نماز است. بدين سان «نماز و تقوا» داراى ارتباطى تنگاتنگ و تأثيرى متقابل اند[1]

امام صادق عليه السلام نقش نماز در پيش گيرى از گناه را اين گونه بيان مى فرمايد:


نماز مانع بازدارنده اى است كه خداوند در زمين برقرار ساخته است و هركس مى خواهد بداند چه مقدار از منفعت نماز بهره مند است، بنگرد كه آيا نماز او را از اعمال زشت و منكر بازمى دارد يا نه؟ پس به همان مقدار كه دامن از گناه برچيد، از نماز، بهره برده است:

«اِعْلَمْ أَنّ الصَّلوةَ حُجْزَةُ اللهِ فِى الاَْرْضِ فَمَنْ اَحَبَّ اَنْ يَعْلَمَ مايُدْرِكُ مِنْ نَفْعِ صَلواتِهِ فَلْيَنْظُرْ فَاِنْ كانَتْ صَلوتُهُ حَجَزَتْهُ عَنِ الفَواحِشِ وَ المُنكَرِ فَاِنَّما اَدْرَكَ مِنْ نَفْعِها بِقَدْرِ مَا احَتَجَزَ.»[2]


البته تأثير نماز بر نمازگزاران از لحاظ حالات و مراتب توجه و خلوص و تقوا و ذكر قلبى و شرايط ديگر آن ها يكسان نيست، اما در هرحال آن كس كه نماز بگذارد از خصلت بازدارندگى آن، دير يا زود، كم و بيش، بى بهره نخواهد ماند و لذا در هر شرايطى در امر نماز نبايد قصور و كاهلى ورزيد و يا از تأثير آن نوميد شد كه قصور در امر نماز موجب كفر و عصيان و ديگر پليدى ها است.

در روايات آمده: «جوانى از انصار پشت سر پيامبرصلى الله عليه وآله نماز مى خواند و در عين حال به اعمال زشت دست مى زد، درباره آن جوان با پيامبر صحبت شد، حضرت فرمود: بالاخره روزى نمازش او را باز خواهد داشت.»


در روايت ديگر است كه خدمت پيامبر عرض كردند: فلان كس روزها نماز مى خواند و شب ها دزدى مى كند، حضرت فرمود: «بالاخره روزى نماز او را از گناه رادع مى شود: «اِنَّ صَلواتَهُ لَتَرْدَعُهُ يَوْماً ما».[3]

حضرت امام نقش عبادت در تزكيه نفس و تأثير متقابل درون و برون انسان بر يكديگر را اين گونه بيان مى كنند:

«يكى از فوايدِ مهم عبادت كه عقل و نقل بر آن اتفاق دارند و بايد آن را يكى از اسرار عبادت به شمار آورد آن است كه از هر عبادتى در قلب اثرى حاصل شود كه از آن در روايات به زيادت يا توسعه «نكته بيضاء» تعبير شده است. و ببايد دانست كه مابين ظاهر و باطن و سر و علن انسانى يك ارتباط و علاقه طبيعى است كه آثار هريك و افعال و حركات هريك را در ديگرى سرايتى عظيم و تأثيرى غريب است و اين مطلب علاوه بر آن كه برهانى است، وجدان و عيان هم شاهد بر آن است. چنان چه حالات صحت و مرض بدن و عوارض مزاجيه و حالات داخليه و خارجيه بدن بر روح و باطن مؤثر است و به عكس حالات خلقيه و روحيه و ملكات نفسانيه در حركات و سكنات و افعال بدنيه طبعاً و من غيررويّة مؤثر است.»[4]

پی نوشتها:

[1] البته اين ارتباط و تأثير متقابل را در كل برنامه هاى عبادى و تربيتى و اجتماعى و... اسلام مى توان به نحوى مشاهده كرد.

[2] بحارالانوار ، ج 78، ص 199.

[3] بحارالانوار ، ج 82، ص 198.

[4] سرالصلوة ، صص 53 - 52.




نوع مطلب : مذهبی، احادیث وروایات، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : نماز، ارتباط باخدا، امام صادق،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
بعد تربيتى نماز

نماز فراگيرترين عبادت و زيباترين نيايش و روح بخش ترين پرستش و معراج مؤمن است: «الصَّلوةُ مِعْراجُ المُؤمِنِ» و پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آن را ستون استوار دين خوانده كه ارزش و قبولى ساير عبادت ها بدان وابسته است[1] و در هيچ حال از مكلف ساقط نمى گردد: «لاتَسْقُطُ بِحال».

نماز از لحاظ مختلف فردى و اجتماعى، سياسى و اقتصادى، عبادى و انضباطى، جسمانى و روحانى، اخلاقى و عرفانى، قابل مطالعه است. در اين جا بُعدِ تربيتى و اخلاقى آن به صورت گذرا مورد توجه قرار مى گيرد.

بُعدِ عملى و تربيتى نماز از جهات گوناگون قابل مطالعه است: از مقدمات آن: «غسل، وضو، طهارت بدن و لباس و غصبى نبودن مكان و لباس، وقت شناسى، قبله شناسى و...» و نقشى كه هريك از اين ها در پرورش جسم و روح و طهارت و تقوا و نظم و انضباط و اخلاق فردى و اجتماعى دارد گرفته تا اركان و مقارنات و واجبات و مستحبات، چون قيام و قعود و سجود و ركوع و قرائت و اذكار و تحميد و تنزيه و مفاهيم بلند عرفانى كه هريك از اين ها دربردارد و اثر معنوى و روحانى كه هريك از عناصر اصلى يا مقدماتى نماز، واجب يا مستحب به روح مى بخشد و معارفى كه تعليم مى دهد، هريك رمزى است عميق در تعالى و تكامل و تهذيب و تربيت نفس و پاك سازى آن از شرك و ريا و غرور و تكبر و خودپرستى و بى تقوايى و رذايل ديگر اخلاقى كه در آيات و روايات از آن سخن به ميان آمده است.

نمازِ كامل و سازنده آن نمازى است كه علاوه بر آداب و احكام ظاهريه و احراز «شرايط صحت»، با آداب باطنيه يعنى: «شرايط قبول» همچون: خلوص، حضور قلب، خشوع، توجه و صفاى نفس و دورى از آلودگى هاى درونى و اخلاقى چون كبر، عجب، حسد، كينه و نفاق و بى تقوايى ـ كه در عرض شرايط صحت قرار دارند ـ ، توأم باشد تا تيرگى ها را به طور كامل از روح نمازگزار بزدايد و معراج مؤمن باشد و در سير صعودى و قرب و نزديكى به خدا وى را يارى رساند.

قرآن كريم با اشاره به فلسفه نماز و نقش بازدارندگى آن در يك عبارت جامع مى گويد: «...اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهَى عَنِ الفَحْشاءِ وَ المُنْكَرِ وَ لَذِكْرُاللهِ أكْبَرُ...».[2]

بنا به مفاد اين آيه: نماز مانع از زشتى ها و بازدارنده از منكرات است اما آن چه روح و مفهوم نماز است همانا ذكر خدا است، كه بدون آن نماز قالبى تهى از حقيقت خواهد بود و بر نمازگذار است كه روح و معناى ذكر را در نماز تحقق بخشد و آن را به طور كامل و با شرايط صورى و معنوى و توجه و اخلاص بپا دارد تا رهنمونگر او به مقام قرب حق باشد.

على عليه السلام با اشاره به اين مطلب مى فرمايد: «اَلصَّلوةُ قُرْبانُ كُلِّ تَقِّى»[3] نماز وسيله تقرب پرهيزكاران است. همچنين با اشاره به نقش آن در تزكيه نفس مى فرمايد: «وَالصَّلوةَ تَنْزيهاً عَنِ الكِبْرِ» [4] خداوند نماز را عامل پاك سازى شما از كبر و نخوت قرار داد.

پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نماز را به چشمه آب گرمى تشبيه فرموده كه در كنار خانه كسى باشد كه هر شب و روز پنج بار در آن به شستشو پردازد و آلودگى ها را از تن بزدايد.[5] بدين سان نماز تنها وسيله اى است در امر تزكيه و تهذيب كه انسان شب و روز با آن سروكار دارد و مادام العمر براى حسن انجام آن به عنوان بهترين عبادت تلاش مى كند و مراقبت هاى مستمر و مداوم مكلف هريك عاملى در تهذيب و تقوا و تزكيه نفس اوست.

[1] مثل الصلوة كمثل عمود الفسطاط، (من لايحضره الفقيه ، ج 1، ص 136).و قال الصادق(عليه السلام) : اوّل مايحاسب به العبد الصلوة فاذا قبلت قبل منه ساير عمله و اذا ردّت عليه ردّ عليه ساير عمله. «همان ، ص 134».

[2] سوره عنكبوت، آيه 45.

[3] نهج البلاغه ، حكمت 136، ص 386.

[4] همان ، حكمت 252، ص 402.

[5] همان ، خطبه 199 به ويژگى هاى آب گرم و خصوصيات چشمه توجه شود.

مرکز تخصصی نماز




نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : نماز، ارتباط باخدا، علوم دینی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
کمدی جدید سخنگوی ارتش اسرائیل در ماه رمضان !

به نقل از روزنامه "السفیر" لبنان، در سال های گذشته، "اویخای اردعی" با کمک دو صفحه رسمی خود در تویتر با 114 هزار دنبال کننده و در فیس بوک با 649 هزار لایک، به شخصیت کمدی مورد توجه برخی از کاربران عرب تبدیل شد؛ کسانی که صفحه های وی را با اظهارنظرهای تمسخرآمیز و فحش و ناسزا پر می کنند.


قابل توجه ترین مساله درباره ادرعی " وقاحت " او است ، چرا که وی به انتشار بخش هایی از اشعار و ترانه های معروف عربی درکنار عکس هایی از خودروهای ارتش رژیم صهیونیستی اقدام کرده است.

وی همچنین پیام های تبریک را به شکل پیام های تصویری منتشر می کند، و به طور دوره ای ، برای بازارها در اراضی اشغالی و کالاهای این رژیم تبلیغات مجانی انجام می دهد.

البته ادرعی درهمه پستهای خود، برای ارتش اشغالگر آرزوی امنیت و صلح می کند.

همه تبلیغات احمقانه ادرعی برای رژیم اشغالگر به عنوان دولت همزیستی و تسامح و مساوات یک طرف و گرامی داشتن ماه رمضان از سوی وی در طرف دیگر قرار دارد.

ادرعی در پس زمینه صفحه خود در فیس بوک تصاویری را از نظامیان رژیم اشغالگر منتشر کرده است که در پشت آنان هلال ماه رمضان دیده می شود، و در آن تصویر عبارت " رمضان کریم " ( رمضان مبارک ) نوشته شده است.

وی جمع تلاش های خود را در فیلمی تبلیغاتی با عنوان " رمضان 2015 در ارتش اسرائیل " جمع آوری کرده است که در آن تعدادی از نظامیان ارتش اشغالگر در اطراف سفره افطار در ماه رمضان حضور دارند و دوربین، سربازان را یکی پس از دیگری نشان می دهد که کنار سفره افطار نشسته و منتظر اذان مغرب هستند و ادرعی آن ها را از " گردان گشتی های صحرایی " معرفی کرده است. !!

سربازان رژیم صهیونیستی به نوبت فرا رسیدن ماه رمضان را به امت عربی واسلامی و نیز "اسرائیل" تبریک می گویند !! و درحالیکه موسیقی حزن آلودی پخش می شود، فضایی که بیشتر شبیه به قصه های قبل از خواب است.

اویخای این فیلم را با چند جمله مختصر به پایان می رساند و در آن شرح می دهد که جهان اسلام از سوی عناصر تندرو محاصره شده و امیدوار است که در ماه رمضان صلح برقرار شود و خداوند روزه روزه داران را بپذیرد و گناهان آنان را ببخشد.

این فیلم در اولین روز از ماه رمضان در شبکه های فیس بوک و یوتیوب منتشر شد و در پایگاه های اجتماعی گسترش چشمگیری یافت، و از همه سریال های کمدی عربی نیز پیشی گرفت.

برخی از کاربران این فیلم را تحت عنوان " فیلم مضحک و تمسخر آمیز" یا حتی "سم هاری" منتشر کردند، اما ادرعی هیچ واکنشی نشان نداد، بلکه در مقابل تصاویری را از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی منتشر کرد.

برخی از کاربران خواسته اند که با توجه به این فیلم عنوان " ادرعی " از سخنگوی ارتش اسرائیل به " العارف بالله " تغییر یابد و برخی دیگر نیز به تمسخر پرسیده اند که ادرعی در کدام مسجد نماز تراویح می خواند.


بسیاری از کاربران، کمدی افیخای ادرعی در روز اول ماه رمضان را به سخره گرفته اند اما مساله قطعی این است که شبکه های اجتماعی ، این نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را به یک " برند " و منبع اخبار موثق تبدیل کردند و حتی از آن " الگو" ساختند که بعد از موفقیت عمده اش در فیسبوک باید از آن پیروی کرد.


ادرعی همواره حرفی برای گفتن دارد تا عرب زبانان را به آن مشغول کند؛ اگر چه این کار وی را مجبور کرده است که تلاش بیشتری را در فنون حماقت به کار گیرد. / العالم




نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : اسرائیل، رژیم صیهونیستی، فضای مجازی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
توبه، یک بار اما برای همیشه
شخص تائب، باید تصمیم قاطع بر ترک معصیت بگیرد و اگر احیاناً به دلیل طغیان نفس و اغوای شیطان به گناه روی آورد، بلافاصله عزم بر ترک آن کند. چون استغفار او، با مداومت بر گناه، پذیرفته نمی شود. چنین کسی به فرمایش امام رضا علیه السلام، خدای خویش را مسخره می کند.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : امام صادق، توبه، گناه، خیروشرارتباط باخدا، علوم دینی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
در عظمت ماه مبارک‌ رمضان
اگر انسان در این شهراللَّه به لقاءاللَّه نرسد به باطن روزه نرسیده است، بلکه یک روزه‌ای در سطح طبیعت گرفته است و پاداشی را هم که به او می‌دهند در همان سطح است.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، احادیث وروایات، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
ارزش عبادات در ماه رمضان‏

انسان از نگاه اسلام، تركيبى از جسم و جان است. همان گونه كه جسم انسان براى تداوم وجود خويش نيازمند غذاهاى مادّى است. هويّت و حقيقت انسانى او نيز نيازمند غذاهاى معنوى از سنخ خود است. روشن است كه خداوند سبحان، ميهمانى رمضان را براى پذيرايى از جسم و وجود مادّى دوستانش فراهم نساخته است؛ چرا كه بدن هاى آنان مانند همه در ضيافت هميشگى خدايند.

اين در حالى است كه همه دشمنان خدا از اين سفره گسترده بيش از ديگران بهره مى‌برند. پس ارزش پذيرايى از جسم و تأمين خواسته هاى مادّى هرگز به پاى تأمين نيازهاى معنوى نمى‌رسد. بلكه خداى متعال در ميهمان سراى رمضان، جان ها و افكار مؤمنان را به ضيافت فرا خوانده است؛ و ارزش آن را تنها پروردگار منّان مى داند.

از سوى ديگر شرايط و آداب اين ميهمانى بايد هماهنگ با ضيافت معنوى و روحانى بوده و غذا و نوشيدنى آن متناسب با تحوّل روحى و تجديد حيات معنوى و تقويت بنيه روانى انسان باشد. از برجستگى هايى كه در فضاى اين ماه با فضيلت جلوه گر است؛ زمينه ها و ظرفيّت هايى است كه خداوند سبحان براى دعوت فراهم ساخته است؛ آن گونه كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در توصيف دعوت فرمود:

هُوَ شَهْرٌ دُعيتُمْ فِيهِ إِلى ضِيافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كِرامَةِ اللَّهِ. (1) ماهى كه در آن به ميهمانى خدا دعوت شده ايد و از اهل كرامت خدا قرار گرفته ايد.

فقيه و فيلسوف و عارف وارسته؛ مرحوم شيخ محمد حسين اصفهانى در “الرسالة المجدية” در شرح فراز فوق از خطبه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله درباره دعوت مى فرمايد: “دعوت به ماه رمضان، دعوت به بهشت است و غذاهاى اين ميهمانى نيز از نوع غذاهاى بهشتى است. هر دو ميهمان خانه خدايند؛ ليكن نام ميهمان سرا در اين جا “ماه رمضان” است و نامش در آن جا غرفه هاى بهشتى؛ اين جا غيب است و آن جا مشهود و عيان؛ اينجا تسبيح و تهليل است و آن جا چشمه سلسبيل؛ اينجا نعمت هاى پوشيده و اندوخته هستند و آن جا “ميوه اى از آنچه برمى گزينند و گوشت بريان پرنده اى كه ميل دارند. (2)

پس نعمت در هر جهان با پوشش همان جهان آشكار مى شود و گاهى هم هست كه نعمت ها در همين دنيا براى پيامبران و معصومان عليهم السلام به شكل آن جهان آشكار مى شوند.آنچه در روايات آمده كه: پيامبر خدا براى فاطمه زهرا عليها السلام يا امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام ميوه اى از ميوه هاى بهشت يا جامه اى از جامه هاى بهشت آورد، گواه اين مطلب است. شراب طهور در زندگى دنيا محبّت خداست و بهترين وقتى كه براى فراهم ساختن آن مغتنم است، همين ضيافتى است كه ساقيش همان ميزبانش است.” (3)

جايگاه و پاداش عبادات و امور خير معنوى دراين ماه چندين برابر مى شود و از آنجا كه پيامبر حق صلى الله عليه و آله فرموده اند: هر كار آدميزاد چند برابر مى شود. كار نيك، ده برابر تا هفتصد برابر مى شود، خداوند فرموده است: مگر روزه كه براى من است و خودم پاداش آن را مى دهم و روزه دار خواسته دل و خوراكش را به خاطر من وامى گذارد.(4)

از جمله خطابه هاى رسول اللّه صلى الله عليه و آله در هنگام ماه رمضان اين بود كه:

مَنْ تَطَوَّعَ بِخَصْلَةٍ مِنْ خِصالِ الْخَيْرِ فى شَهْرِ رَمَضانَ كانَ كَمَنْ أَدَّى سَبْعينَ فَريضَةً مِنْ فَرائِضِ اللَّهِ وَ مَنْ أَدَّى فِيهِ فَريضَةً مِنْ فَرائِضِ اللَّهِ كانَ كَمَنْ أَدَّى سَبْعينَ فَريضَةً مِنْ فَرائِضِ اللَّهِ تَعالى فِيما سِواهُ مِنَ الشُّهُورِ. (5) كسى كه در ماه رمضان يكى از كارهاى نيك را انجام دهد همچون كسى است كه هفتاد واجب از واجبات خدا را انجام داده است. و هر كس در اين ماه، واجبى از واجبات خدا را انجام دهد همچون كسى است كه هفتاد واجب از واجبات خداى متعال را در ماه هاى ديگر انجام داده است.

پی نوشت‌ها:

(1)بحار الأنوار: 93/ 356، باب 46، حديث 25؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام: 1/ 295، حديث 53.

(2)اشاره به سوره واقعه

(3) جامع الدّرر، حسين فاطمى: 335- 336، به نقل از رساله مجديه.

(4)كنز العمال: 8/ 448، حديث 2359؛ الدرّ المنثور: 1/ 179، ذيل آيه 184 سوره بقره.

(5) المقنعه، شيخ مفيد: 341، باب 18؛ الينابيع الفقهيه: 2/ 66.

منبع:تفسير و شرح صحيفه سجاديه،شیخ حسین انصاریان , ج‏11، ص: 312




نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : عبادت، ماه رمضان، روزه، علوم دینی، ارتباط باخدا،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
انداختن الواح تورات و عصمت حضرت موسی (عليه السّلام)
شرح حادثه‌اي كه منجر به شكسته شدن الواح مقدس از ناحيه حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ شد به این صورت است كه حضرت موسي به دعوت خداوند، به كوه سينا مي‌رود.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، قرآن، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : حضرت موسی، اعجازقران، خیروشر،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
انتخابات و تظاهرات، حرام و اطاعت از هر حاکمی واجب است

به نقل از روزنامه القدس العربی؛ "عبدالعزیز الریس" مدیرکل شبکه سعودی "الاسلام العتیق" و از مبلغان برجسته سعودی گفته انتخابات شرعا حرام است و همه باید اطاعت بی چون و چرا از حاکم داشته باشند.

بر پایه این گزارش؛ عبدالعزیز الریس اطاعت کورکورانه مردم از حاکم را رحمت الهی برای آنها دانست و انتخابات را و لو اینکه حاکم دستور دهد، حرام شرعی است.

وی اظهار کرد بر پایی هر گونه تظاهرات و شورش علیه حاکم و انقلاب کردن حرام است و همه باید بدون قید و شرط مطیع هر گونه حاکمی باشیم.

وی با حضور در یکی از ویژه برنامه های سعودی اظهار داشت هر گونه انتخاباتی بی عدالتی است؛ چرا که نتایج آن بر تعداد آراء تکیه دارد و رأی یک کشاورز را با یک عالم مساوی می کند(!)

وی همچنین انتقال حکومت به جانشین حاکم را تنها از طریق تشخیص خود حاکم یا اهل نظر و علم منحصر کرده است.




نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : ال سعود، انتخابات، عربستان، فتوا،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
نگرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حاشیه رانده شدن مفاهیم و معانی قرآن

این مرجع تقلید در ضیافت افطاری علما و اساتید حوزه علمیه قم در بیت علامه طباطبایی(ره) اظهار داشت: ماه رمضان ماه قرآن است و به همین دلیل فعالیتهای قرآنی در این ماه ارزش فوق العاده ای دارد وقتی مطابق برخی روایات تلاوت یک آیه قرآن در ماه رمضان معادل ختم قرآن در ماههای دیگر است؛ نشان می دهد که کارهای قرآنی در این ماه مبارک تا چه اندازه اهمیت دارد.


او ادامه داد: الحمدلله بعد از انقلاب قرآن حضور بیشتری در همه جا و حتی حوزه های علمیه پیدا کرد؛ کارهای قرآنی زیادی هم در سصح عموم انجام می شود. در صدا و سیما شبکه قرآن داریم و هرسال مسابقات حفظ و تلاوت قرآن با دعوت از کشورهای اسلامی زیادی انجام می شود و در شهرستانها و دانشگاهها هم مسابقاتی برگزار می شود و این کارها دلیل بر حضور بیشتر قرآن در عرصه جامعه بعد از انقلاب است.


آیت الله مکارم تصریح کرد: در حوزه علمیه هم دروس تفسیر نسبت به سابق فوق العاده اضافه شده است و مفسران خوبی در حوزه در بخشهای مختلف داریم.


او ادامه داد: من یک نگرانی دارم که امیدواریم دست به دست هم دهیم و این نگرانی را برطرف کنیم. این نگرانی این است که به الفاظ قرآن اصالت ببخشیم و معانی قرآن را در حاشیه و کمرنگ قرار دهیم. حافظان و قاریان همه جا باشند اما مفاهیم قرآن پررنگ در جامعه نباشد و این مایه نگرانی است.


این مرجع تقلید با بیان اینکه الفاظ قرآن کریم بسیار پرارزش است، گفت: کسی این الفاظ را بدون توجه به معنای آن بخواند ثواب می برد؛ مسّ قرآن بدون موضوع حرام است؛ رعایت این الفاظ لازم است اما نه چنانکه معانی به حاشیه رانده شود و این باعث نگرانی است.


او با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: در آیات 2 تا 4 سوره انفال صفات مومنان واقعی بیان شده است و عنوان شده است که وقتی آیات قرآن کریم خوانده می شود باید بر ایمان افزوده شود و اگر معانی اصالت پیدا نکند، بر ایمان افزوده نمی شود.


آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: حافظان قرآن کریم بسیار محترم هستند، اما اگر هزاران بار قرآن را بخوانند و به معنای آن توجه نکنند«زادتهم ایمانا» نمی شود.


او همچنین به آیاتی از سوره توبه اشاره کرد و افزود: هنگام نزول سوره قرآن کریم، مومنان به یکدیگر نگاه می کنند یعنی کدامیک ایمانتان زیادتر شد؟ یعنی مومنان انتظار داشتند با نزول یک آیه یا سوره، ایمانها افزایش یابد و در همان مرحله نماند و این در صورتی است که مفاهیم قرآن در متن قرار گیرد و همراه الفاظ قرآن کاملا محترم باشد.


مفسّر قرآن کریم با اشاره به آیه 124 سوره توبه بیان کرد: این آیات این پیام را به ما می دهد که باید کاری کنیم جامعه به سمت درک بیشتر محتوا و معانی قرآن حرکت کند و ایمانها قوی تر و اتحاد جامعه بیشتر و صالحان قوی تر شوند.

او با اشاره به خطبه ای از نهج البلاغه گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه می فرماید«هیچ کس در حضور قرآن نمی نشیند مگر اینکه از مجلس قرآن بر می خیزد چیزی به او اضافه یا از او کم شده باشد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: هربار قرآن می خوانیم و ختم قرآن می کنیم به فرموده امیر مومنان(ع) باید چیزی به ما اضافه یا از ما کم شده باشد.

او با اشاره به خطبه همّام گفت: در این خطبه 110 ویژگی و صفت برای پرهیزگاران بیان شده است، یکی از مهم ترین این اوصاف این است که آیات قرآن کریم را به صورت ترتیل می خوانند و اگر به آیه ای برسند که در آن تشویق و بشارت باشد امیدشان بسیار می شود گویی روح آنها می خواهد پرواز کند؛ اینها بهشت را مقابل چشمان خود می بینند و همچنین اگر به آیه ای برسند که در آن تخویف باشد گوش دل می سپارند و صدای آتش جهنم در گوششان می پیچد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حفظ قرآن کار بسیار خوبی است، تصریح کرد: اگر به مفاهیم و معانی قرآن کاری نداشته باشیم نه حالت شوق و نه حالت خوف ایجاد نمی شود.

او بیان داشت: متاسفانه مسیر به سمتی می رود که این مطلب را به ما عنایت نمی کند و بیشتر به سمت اصالت بخشیدن به الفاظ می رود؛ بنابراین علمای حوزه باید در این زمینه تحول ایجاد کنند تا توجه به معنا و مفاهیم در مرحله اول و توجه به الفاظ قرآن در مرحله دوم قرار گیرد.

توصیه های آیت الله مکارم در جهت اصالت بخشی به معنا و مفاهیم قرآن


آیت الله مکارم شیرازی در زمینه تحقق بخشیدن به اولویت بخشی معنا و مفاهیم قرآن توصیه هایی ارائه کرد و افزود: اول این ابتکاری که در مساجد کشور مبنی بر توجه به ترجمه قرآن در کنار روخوانی آن آغاز شده، این مقدمه ای برای ورود به مفاهیم عالی قرآن است و باید تعمیم داده و تشویق کنیم تا در همه مساجد این کار انجام شود.


او ادامه داد: دوم آنکه باید در حوزه سعی کنیم مفسران بیشتری تربیت کنیم تا به استان ها و مناطق مختلف اعزام شوند تا در ماه رمضان تفسیر قرآن بگویند و اصالت مفاهیم را مشخص کنند و آنچه که قرآن از ما می خواهد ارائه دهندو قناعت به الفاظ قرآن نشود.


استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: برنامه های تفسیری در حوزه نباید جزو دروس حاشیه ای باشد، درس تفسیر، کلام و عقاید جزو دروس اصلی حوزه هستند و لذا باید کمک کنیم اینها در حوزه جزو متن قرار بگیرد.


او همچنین خواستار برگزاری مسابقات تفسیر قرآن کریم به صورت سالانه شد و ادامه داد: صدا و سیما در اینجا از طرق مختلف حتی از طریق فیلمها می تواند نقش موثری داشته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در قرآن کریم بیش از 50 مثال است؛ افزود: می توان این مثالها را به فیلمهای کوتاه تبدیل کرد که البته پیش از این، بنده این پیشنهاد را دادم اما گمان نمی کنم هنوز عملی شده باشد.


این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: می توان مفاهیم قرآن را به زبان شعر، نثر، تفسیر، فیلم و هر زبانی بیان کرد پس بکوشیم در حضور قرآن در جامعه انحرافی پیدا نشود؛ تنها یک بعد را نبینیم و از دیگر ابعاد غافل شویم؛ این مهم با همت شما اساتید و برنامه ریزی در حوزه محقق خواهد شد.


او در پایان ابراز امیدواری کرد: در صورت توجه به این مسائل، قرآنی که علی(ع) در خطبه همّام می گوید و نیز قرآن در سوره های انفال و توبه که مایه هدایت و رشد جامعه است را انجام دهیم./شفقنا




نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، قرآن، 
برچسب ها : ایت الله العظمی مکارم شیرازی، ماه رمضان، مرجع تقلید،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
تبلیغات داعش در افغانستان+تصاویر
داعش با انتشار تصاویری از تبلیغات خود در منطقه کوت استان ننگرهاری افغانستان به دنبال تشویق مردم برای پیوستن به این گروهک تروریستی است.
این گروهک از چندی پیش در افغانستان که آن را ولایت خراسان نامیده، مشغول فعالیت و جنایت است و طی روزهای اخیر دو غیر نظامی افغانی را به اتهام جاسوسی سر بریده است.

گفتنی است که غیر نظامیان ذبح شده توسط اعضای داعش اولی فردی به نام «دور خان» در منطقه ننگرها و دیگری شهروندی به نام محمد الله در منطقه شبرهار این ایالت بود که به اتهام جاسوسی برای دشمنان این گروهک سر از تنشان جدا شد.

با نفوذ داعش به افغانستان، طالبان با ارسال پیامی به ابوبکر البغدادی خواستار خودداری از تشکیل گروهک‌های تروریستی وابسته به داعش در خاک این کشور شد.

طالبان در این پیام آورده است: ما هرگز اجازه هیچ‌گونه فعالیت جهادی تحت لوای دیگر گروه‌ها را در خاک افغانستان نخواهیم داد و در صورتی‌که افراد مرتبط با داعش مشکلاتی را برای طالبان در افغانستان ایجاد کنند، ما نیز ناچار به واکنش خواهیم شد.

در پی شکست‌های پی‌درپی داعش در مناطق مختلف عراق و سوریه، این گروهک از هر وسیله‌ای برای جلب همکاری و حمایت مردم در مناطق و کشورهای دیگر استفاده می‌کند؛ از اعدام‌های وحشیانه تهدیدآمیز تا تطمیع و پخش پول، امکانات و تبلیغات.

در ادامه تصاویری را از تبلیغات داعش در افغانستان مشاهده می‌کنید:




تسنیم




نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : داعش، افغانستان، تبلیغات، تروریست،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
عکس/ سفره افطاری دسته جمعی اهالی فلوجه در زیر خمپاره های داعش

به نقل از سایت "اخبار العراق"؛ اهالی شهر فلوجه با وجود حملات خمپاره ای داعش رسومات افطار در ماه رمضان را ترک نکرده اند و هنگام افطاری در مساجد و خانه ها به بر پایی افطار دسته جمعی اقدام می کنند.

این شهر که اغلب ساکنان آن اهل سنت هستند، مدتی است که از سوی تروریست های داعش محاصره شده و بسیج مردمی عراق در پی فتوای آیت الله سیستانی تلاش خود را برای آزادسازی این شهر انجام می دهند.

شهر فلوجه از توابع استان الانبار و در 60کیلومتری پایتخت عراق قرار دارد.




نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : داعش، تروریست، ماه رمضان، روزهفلوجه،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
داعش جوانی را در عراق سربرید


روزنامه "القدس العربی" نوشت: « گروه "داعش" جوانی را به دلیل استعمال قلیان اعدام کرد.»

بنابر این گزارش "ایهاب الفلوجی" یکی از بستگان اعدام شده به دلیل استعمال دخانیات که "ابراهیم حسن عاصی الکبیسی" نام دارد، گفت: «گروه داعش ابراهیم را در میدان "میسلون" در استان "الانبار اعدام کرد.»

الفلوجی افزود: «داعش یک ماهه پیش ابراهیم را به دلیل در اختیار داشتن مقداری تنباکو دستگیر کرد زیرا استعمال دخانیات خلاف قوانین داعش می باشد.»

رهبران فکری داعش به حرام بودن استعمال دخانیات فتوا داده بودند و کسانی که در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه دخانیات استعمال می کنند را به اشد مجازات می رساندند.»





نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : دخانیات، داعش، تروریست، عراق، قلیان،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
زنان اسیر به عنوان جایزه برای نفرات برتر! + عکس

در بیانیه تروریست های داعش بیان شده که هرکس خواهان ثبت نام در این مسابقه است باید به یکی از امامان مذکور در بیانیه رجوع کند.

تروریست های داعش برای این مسابقه قرآن، جوایز مختلفی را در نظر گرفته است؛ از آن جمله برای نفر اول تا سوم "کنیز" و برای چهارم تا دهم مبلغ از 100 هزار لیره سوریه را در نظر گرفته است.

در بیانیه داعش تشریح شده است که اعلام نتایج مسابقه 21 رمضان و توزیع جوایز در شب عید فطر خواهد بود.


تصویر/ اعلامیه مربوط به مسابقات قرآن داعش با جوایز خاص


شفقنا





نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : زنان، ماه رمضان، داعش، تروریست،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
اهانت شبکه وهابی به ایرانیان/ کُردها شاگرد شیطان‌اند! +فیلم
اهانت مدیر یکی از شبکه های وهابی به قوم کُرد و تمسخر آنها موجی از اعتراض را به شبکه های وهابی در پی داشت.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، دانلود، فیلم مذهبی، 
برچسب ها : وهابیت، شبکه وصال حق، اهانت، کردها، فیلم، دانلود،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
متن و ترجمه دعای روز چهارم ماه رمضان + صوت

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَهِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَهَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.
پروردگارا! در این روز مرا به برپا داشتن دستوراتت نیرومند ساز، و شیرینی و حلاوت یاد خویش را به من بچشان، و به کرم و بخشش خود راه اداء شکر و سپاست را به من الحاق کن، و مرا با پوشش خود نگهبان باش. ای بیناترین بینایان! آمین

صوت/ دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان ـ دانلود



نوع مطلب : مذهبی، ادعیه وزیارات، دانلود، صوت مذهبی، 
برچسب ها : ماه رمضان، دعا، صوت، دانلود، روزه،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
چرا به دنبال خداشناسی برویم؟
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره اینکه چرا به دنبال خواشناسی برویم، پاسخ دادند.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : ایت الله العظمی مکارم شیرازی، احکام، ارتباط باخدا، مرجع تقلید،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
تعيين زمان براي ورود زنان به روضه شريفه نبوي (ص)

روزنامه الجزيره از تعيين زمان هاي ورود زنان به روضه شريفه نبوي(ص) در خلال ماه مبارك رمضان خبر داد.


عبدالعزيز الفالح معاون رئيس كل امور حرم مطهر نبوي (ص) گفت: ورود زنان به روضه شريفه در خلال ماه مبارك رمضان در سه نوبت خواهد بود كه نوبت اول پس از طلوع خورشيد، مرحله دوم پس از نماز ظهر و مرحله سوم پس از نماز تراويح (نماز اهل سنت) آغاز مي شود كه اين زمانها براي بيست روز نخست ماه مبارك رمضان است و در دهه آخر ماه رمضان و با توجه به آغاز نماز شب در ساعت يك بامداد، دوره هاي ورود زنان به روضه شريفه به دو نوبت پس از طلوع آفتاب و پس از نماز ظهر كاهش مي يابد.


وي خاطر نشان كرد: ورود زائران زن به روضه شريفه در زمانهاي اعلام شده از طريق مسيرهاي مخصوص ورود و مسيرهاي مخصوص بازگشت آنها به محلهاي نماز خواندنشان بدون تماس با مردان صورت مي گيرد.



بنابه گزارش پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، وي گفت: كاركنان زن مسجدالنبي (ص) از جمله دانشگاهيان آموزش ديده به ارائه كمك به زنان و حفظ امنيت آنها مي پردازند و زائران زن هم بايد با كاركنان زن دستگاه هاي امنيتي همكاري كنند و هر كس كه براي آزار رساندن به زنان زائر تلاش كند يا بي احترامي كند به دستگاه هاي ذيربط در مسجدالنبي(ص) تحويل داده مي شود.



روزنامه الرياض هم از اختصاص 20 مكان براي خدمات امداد رساني در اطراف حرم مطهر نبوي(ص) خبر داد.

شبستان




نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : ماه رمضان، زنان، مسجدالنبی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394
جوانی كه صوت بیش از ۳۰ قاری برجسته را تقلید می‌کند

محمود خله از جوانان با استعداد قرآنی در نوار غزه است که تلاوت بسیار زیبا و دلنشینی دارد و از بیش از 30 قاری مشهور و نامدار جهان اسلام از جمله مرحوم استاد عبدالباسط عبدالصمد، مرحوم شیخ محمود الحصری و ... به زیبایی تقلید می‌کند.


تلاوت محمود خله در محافل قرآنی مساجد غزه همیشه با استقبال گسترده مردم، جوانان، قاریان و مبتهلان مواجه می‌شود و وی به‌گونه‌ای به تقلید از تلاوت قاری برجسته مصری مرحوم عبدالباسط عبدالصمد قرائت می‌کند که تمایز قائل‌شدن میان صوت او و عبدالباسط بسیار سخت است.


این جوان فلسطینی همچنین، توانمندی زیادی در گفتن اذان به تقلید از مؤذنان برجسته جهان اسلام از جمله مؤذنان مصری، عربستانی و ابتهال‌خوانان مشهور دارد.


استعداد محمود خله چهار سال پیش و پس از عضویت در مرکز «الاصوات الندیه»(صوت‌های نیکو) که در زمینه استعدادیابی تلاوت‌های زیبای قرآنی در غزه فعالیت می‌کند، کشف شد.


محمود خله درباره تقلید از مشاهیر قرائت قرآن می‌گوید: «من پس از یک و یا دوبار گوش‌دادن به تلاوت قاریان یا مبتهلان برجسته جهان اسلام، این توانایی را دارم که به‌صورت دقیق تلاوت آنان را تقلید کنم».


محمود خله و تعدادی از قاریان فلسطینی در نوار غزه، در ماه رمضان دوسال پیش به مالزی رفتند و وی به‌عنوان امام جماعت در نماز‌های تراویح(ویژه ماه رمضان) در این کشور شرکت کرد.


این قاری جوان فلسطینی امیدوار است که بتواند محفوظات قرآنی خود را تثبیت و ختم کامل قرآن کریم با ترتیل به صدای خود را ضبط کند.

«ابراهیم الزعیم»، از مبلغان اسلامی فلسطین، درباره محفل‌های قرآنی نوار غزه و تأثیر این جلسات در کشف استعداد‌های قرآنی جوانان می‌گوید: برگزاری محفل‌های قرآنی این امکان را برای مردم فراهم می‌کند تا با انواع روایات‌ها و قرائات‌ متعدد قرآن آشنا شوند، زیرا علم قرائات بسیار مهم و گسترده و آشنایی مردم با آن یک ضرورت است.


وی می‌گوید: ما شاهد استقبال گسترده جوانان به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان در نوار غزه از حفظ قرآن کریم و فراگیری روایات متعدد قرآنی هستیم.


این مبلغ فلسطینی افزود: محافل قرآنی تنها به مساجد محدود نمی‌شود، بلکه امروز در مناسبت‌های اجتماعی نیز مورد توجه است.


ابراهیم بیان کرد: این محفل‌های قرآنی در ارتباط بیشتر مردم غزه با دین اسلام تأثیر فراوانی دارد و با عمیق‌تر شدن ارتباط مردم با قرآن کریم به این یقین می‌رسند که فرج از سوی خداوند نزدیک و سختی‌ها و مشکلات روبه پایان است.


الزعیم عنوان کرد: فلسطین نه‌تنها اسوه مقاومت، صبر و پایداری در برابر ظلم، بی‌عدالتی و محاصره است، بلکه به الگو و نمادی در زمینه فعالیت‌های قرآنی برای سایر کشورها نیز تبدیل شده، به‌طوری‌که در سال‌های گذشته تعدادی از قاریان جوان را به‌عنوان پیش‌نماز تراویح در ماه مبارک رمضان به مالزی، اندونزی، انگلیس اعزام کرده است.


وی می‌افزاید: این قاریان جوان علاوه بر ادای وظیفه خود در آن کشورها، به معرفی مسئله فلسطین و شرح اوضاع مردم غزه و مشکلاتی که با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند و افشاگری جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل در حق این ملت و یهودی‌سازی مسجدالاقصی و نیز وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های صهیونیست‌ها می‌پردازند.


ابراهیم الزعیم در پایان گفت: متأسفانه بستن گذرگاه «رفح» بعد از کودتای نظامی در کشور مصر، امکان سفر برای قاریان جوان و مبلغان را با مشکل مواجه کرده است و امیدواریم این گذرگاه باز و مشکلات و سختی‌های فلسطینیان اعم از بیماران، سالمندان و دانشجویان برطرف شود.

ایکنا




نوع مطلب : مذهبی، اخبار دینی ، 
برچسب ها : محمود خله. قاری،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 31 خرداد 1394




موضوعات
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • افراد آنلاین : 1
  • بازدید امروز : 72
  • بازدید دیروز : 64
  • بازدید این هفته : 919
  • بازدید این ماه : 5152
  • بازدید امسال : 65235
  • بازدید کل : 204474
  • تعداد پست ها : 3897
  • تعداد نظرات : 101
امکانات جانبی