💖عشق بی انتها💖
💖LoverSavadkoh💘
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


❤سلام دوستان عزیز ❤
🌹این یک وبلاگ ازاد برای اشتراک گذاری عقاید وفرهنگها ودوست یابی واشتراک مطالب واخبار به روز وعلمی واجتماعی است در جوی صمیمی به دور از هرگونه توهین به هر دین وقومیت ومذهبی وشخصی است امیدوارم در کنار هم دقایق شاد وخوبی داشته باشیم .منتظر نظرات وایده های شما هستم🌹

عاقبت خواندن روزانه زيارت عاشورا

شیخ انصاری (ره) هر روز زیارت عاشورا را با صد لعن و سلام در بالای سر حرم حضرت امیر (ع) در عرض نیم‌ساعت می‌خواند و تمام می‌کرد...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، ادعیه وزیارات، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : زیارت عاشورا، امام حسین، اسلام، شیعیان،
لینک های مرتبط :
شنبه 7 آذر 1394
آيا "بهشت و جهنم" تجسم اعمال است؟

اگر باطن اعمال و اخلاق ما امروز و در دنیا از ما مخفی است این خفا به خاطر گناهان ماست و اگر انسان پاک و طاهر باشد، ممکن است این باطن را در همین دنیا ببیند.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : خیروشر، اسلام، خوبی وبدی، گناه، بهشت وجهنم، جهان اخرت،
لینک های مرتبط :
شنبه 7 آذر 1394
آیا دعای سیفی صغیر معتبر است؟

دعای سیفی صغیر، معروف به دعای قاموس، در مفاتیح الجنان آمده است. شیخ عباسی قمی(ره) درباره آن می‌گوید: «شیخ اجل ثقة الاسلام نورى - عطر الله مرقده - در صحیفه ثانیه علویه آن‌را ذکر کرده و فرموده که از براى این دعا در کلمات ارباب طلسمات و تسخیرات شرح غریب است و از براى او آثار عجیبه ذکر کرده‌اند و من‏ چون اعتماد بر آن نداشتم ذکر نکردم، لکن اصل دعا را ذکر می‌کنم تسامحاً و تأسیاً بالعلماء الاعلام».[1]

برای دعای سیفی صغیر سلسله سند روایی یافت نشده است. و آثاری هم که برای آن ذکر شده در سخنان معصومان(ع) نسبت به دعاهای مورد اعتماد دیگر نیامده است، اما با مراجعه به متن دعا مشخص می‌شود که محتوای آن با معارف قرآنی و روایات معتبر سازگاری دارد.

بنابر این، خواندن دعای سیفی صغیر و دیگر دعاهایی که سند معتبر به پیامبر اکرم(ص) و یا یکی از امامان(ع) ندارند تا زمانی که مشتمل بر مطلبی مخالف قرآن و روایات مورد اعتماد نباشند، جایز است. و هر فرد می‌تواند به زبان خود با خدا نجوا کند. و انشاء الله خداوند به فضل خودش به خواننده آن ثواب می‌دهد. احتمالاً شیخ عباس قمی(ره) نیز به همین جهت دعای سیفی صغیر را در مفاتیح الجنان آورده است.

گفتنی است؛ علامه مجلسی(ره) دعای دیگری نیز با عنوان دعای حرز یمانی معروف به دعای سیفی نقل کرده و برای آن سندهایی نیز ذکر می‌کند،[2] اما عبارات آن کاملاً با دعای سیفی صغیر متفاوت است. آن دعا نیز از جهت متن مورد تأیید است.

[1]. قمى، شیخ عباس، کلیات مفاتیح الجنان، ص 106 – 107، انتشارات اسوه، قم.

[2]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 92، ص 240، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.




نوع مطلب : مذهبی، ادعیه وزیارات، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : دعا، اسلام، مناجات، ارتباط باخدا، شبهات دینی،
لینک های مرتبط :
شنبه 7 آذر 1394
ترک معصیت چگونه حاصل می شود؟

رکن رکین و پایه اساسی مراقبه، همیشه و در همه جا و در هر حالی به یاد خدا بودن است...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : ایت الله بهجت، اسلام، خیروشر، ارتباط باخدا، گناه، شیطان،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 28 آبان 1394
پنجشنبه 28 آبان 1394
ایرانیان اولین خونخواهان امام حسین(ع) بودند

زمانی که خبر واقعه کربلا به مردم مسلمان شهر سیستان رسید آن‌ها خروشیدند و موفق شدند که «عباد بن زیاد» برادر عبید‌الله بن زیاد را که فرمانروای سیستان بود از شهر اخراج کنند...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : امام حسین، روایت، تاریخ، اسلام، شیعیان،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 28 آبان 1394
حق چشم وکاهش اضطرابات قلبی


حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفتاری درباره ادای حق بصر بیان کرده است.


متن گفتار ذکر شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

خداوند چشم را در انسان قرارداد تا حقایق هستی را مشاهده نموده و به عظمت خالق پی برد؛ نه اینکه هر چه در مقابلش افتاد بنگرد و دل را تحریک کند. بسیاری از اضطراباتِ قلب به واسطه نگاههای آلوده و حرام است. زمانی که نگاه پاک باشد دل روشن می‏ شود، ولی زمانی که چشم آلوده به گناه شد، لغزش دل بر صاحبش آشکار می‏ گردد و زمانی که حق بصر ادا شود، شخص اهل بصیرت می ‏شود و حق آن را امام سجاد(علیه السلام) در راستای آیه کریمه سوره نور تفسیر می‏ فرماید که «حق البصرِ اَنْ تغضَّه عما لا یحلُّ لک و تعتبر بالنظر به»؛ حق بینایی آن است که آن را بپوشانی از آنچه دیدن آن حرام است و با دیده عبرت‏ انگیز به حوادث بنگری.

کتاب حق وتکلیف دراسلام،حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی




نوع مطلب : مذهبی، قرآن، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : ایت الله العظمی جوادی املی، نکات قرانی، تفسیرقران.شیعیان، اسلام،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 26 آبان 1394
آیا حضرت عیسی صاحب قیامت است؟

اطلاق كلمه «علم» بر حضرت مسيح يك نوع تاكيد و مبالغه است...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : حضرت عیسی، اسلام، روایت، دانستنیهای قرانی، شبهات دینی، مسیحیت،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 26 آبان 1394
آيا عدم پذيرش اعمال خير از غير مسلمان، خلاف عدل الهي نيست؟

گاهي كفر از روي جهل و ناداني است هيچگونه عمل و عنادي وجود ندارد. در اين صورت عمل خير شخص كافر پذيرفته ميشود و نزد خداوند معذور خواهد بود...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : عدل، خداشناسی، شبهات دینی، اسلام، مسلمانان،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 19 آبان 1394
کلید خانه خدا را دیده اید؟ +عکس



زمانی‌که کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) بازسازی شد، پس از ایشان و حضرت اسماعیل، نگهبانی و نگهداری از این خانه مقدس، به قبیله‌ جرهم سپرده شد که از یمن آمده بودند.

این قبیله پس از پیروزی و تسلط قبیله عربستانی «بنی خزاعه»، مجبور به ترک مکه شدند و این قبیله بت‌پرست که متعلق به جنوب عربستان بودند، کعبه را به محلی برای نگهداری بت‌هایشان تبدیل کردند، در این زمان آنها خود کلیددار کعبه بودند.

بعدها در اواسط قرن پنجم پنجم میلادی، خاندان قریش (خاندان پیامبر اعظم) بر مکه تسلط یافتند، «قصی بن کلاب» رئیس قبیله قریش مسئولیت نگهداری از مکه و کلیدهای این مکان مقدس را به عهده گرفتند.

«قصی‌‌بن کلاب» پیش از مرگ، وظایفش را به دو پسرش «عبد الدار» و «عبد مناف» سپرد. در این میان وظیفه نگهداری و مراقبت کعبه به «عبد الدار» رسید.

پس از پیروزی مسلمانان بر مکه به رهبری حضرت محمد (ص)، ایشان شخصاً این خدمات را به عهده گرفتند.

مشرق




نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : مکه، کعبه، خانه خدا، دیدنیهاوشنیدنیها، اسلام، حضرت ابراهیم، پیامبراکرم،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
عاقبت اصحاب فیل چه شد؟
خداوند دارای قدرت بی‌ منتهاست و قادر است از یک سنگریزه یا گل معمولی، شخصی یا گروهی را به هلاکت برساند...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، قرآن، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : نکات قرانی، روایت، داستانهای قرانی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
تأثیر تربت حسینی،به همراه جنازه

خوردن گل مانند خوردن مردار و خون،حرام است مگر گل مزار حسین(ع)...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : احکام، امام حسین، روایت، اسلام، شیعیان،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
آیا یزید از کشتن امام حسین(ع) اظهار پشیمانی کرد؟

در ادامه مطلب برای تبیین این سوال به چند تحلیل از بزرگان شیعه و سنی اکتفا می کنیم...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : ایت الله العظنی مکارم شیرازی، امام حسین، محرم، اسلام، شبهات دینی، روایت،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
توصیه‌ای برای دخترهایی که می خواهند به مقامی برسند

انتشار آثار مرحوم زنوزی خدمت بزرگی به وی شده است و اگر منتشر نشده است، جمعی از اهل تحقیق را مشخص و معین کرده تا این آثار چاپ و ماندگار شود چون احیای تفکر یک شخص با انتشار آثار او ممکن می شود...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : ایت الله سبحانی، زنان، اسلام، معاد، شیعیان،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
چه کسی امام حسین را بعد از شهادتش دفن فرمود؟



بعضی از سوالات دینی که ممکن است برایمان پیش بیاید این است که چه کسی امام حسین را بعد از شهادتش دفن فرمود؟ چون کسی که امام معصوم را باید دفن کند خودش باید معصوم (امام دیگر) باشد؟

در این باره دیدگاه علما متفاوت است. یکی از نظریات ارائه شده در این باره مطابق آنچه در بعضی از روایات و کتب تاریخی آمده، چنین است: بدن مطهر امام حسین (ع) توسط فرزند گرامی شان امام زین العابدین (ع) در سرزمین کربلا به خاک سپرده شد؛ یعنی امام سجاد(ع) جهت تدفین و تشخیص شهدای کربلا مخصوصاً دفن پدر معصومش، حضرت امام حسین(ع) به حکم این ‌که «امام را جز امام کسی تغسیل و تکفین و تدفین نمی‌کند» از راه اعجاز از کوفه و زندان ابن زیاد به کربلا آمد و پیکرهای مطهر شهدا را دفن نمود.

امام‌‌رضا (علیه‌السلام) در مناظره خود با پسر ابوحمزه فرمود: به من بگو آیا حسین بن علی (علیهماالسلام) امام بود؟ گفت: آری، امام فرمود: پس چه کسی امر دفن او را به عهده گرفت؟ گفت: علی بن الحسین(علیه السلام) پس امام فرمود: علی بن الحسین کجا بود؟ گفت در کوفه نزد پسر زیاد زندانی بود اما بدون این که آنها با خبر شوند به کربلا آمد و امر دفن پدر را سپری کرد و سپس به زندان برگشت. امام رضا (علیه السلام) فرمود: کسی که علی بن الحسین را قدرت داد که به کربلا بیاید، پدرش را دفن کند و برگردد، مرا نیز می‌تواند به بغداد ببرد تا پدرم را کفن و دفن کنم در حالی که نه در زندان هستم و نه در اسارت.[۱]

با توجه به این حدیث می توان گفت امام سجاد (ع) بدن مطهر پدر بزرگوارشان را به خاک سپردند.

..........................................
[۱] . موسوی مقرّم ،عبدالرزّاق ، زندگانی امام زین‌العابدین(علیه السلام)، ، ترجمه حبیب روحانی، ص ۵۷۸؛ شریف قرشی، باقر، تحلیلی از زندگانی امام سجاد(علیه السلام)، ، ترجمه محمدرضا عطایی، ج ۱، ص۲۴۳ .




نوع مطلب : مذهبی، احادیث وروایات، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : حدیث، اسلام، امام حسین، محرم،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
سوره ای که مارابا سید الشهدا(ع) محشورمی کند


سوره مبارکه «فجر» به عنوان سوره امام حسین(ع) مشهور است.[1] امام صادق(ع) می‌فرماید: سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید که سوره حسین(ع) است. هر کس آن را بخواند با حسین بن علی(ع) در قیامت، در درجه اول او در بهشت خواهد بود.[2]

در قسمت های نهائی این سوره، نفس آرام و مطمئنّه مورد خطاب قرار گرفته است، خداوند او را به سوی خود می خواند و داخل بندگان خاص خود می‌کند و سپس او را به بهشت جاودانگی دعوت می‌کند.[3]
مسلّماً مصداق روشن «نفس مطمئنّه» وجود مبارک امام حسین (ع) است و شاید به همین دلیل است که این سوره را سوره امام حسین (ع) نامیده‌اند.[4]

منابع:
[1]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 26، ص 439، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش.‏
[2]. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 123، دارالشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق.
[3]. «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً، فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی، وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏»، الفجر،27 – 30.
[4]. تفسیر نمونه، ج 36، ص 439.




نوع مطلب : مذهبی، قرآن، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : نکات قرانی، امام حسین، اسلام،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
مصرعی که امام زمان(عج) به شعر محتشم اضافه کرد


مرحوم حاج ملاعلی آقا واعظ تبریزی در شرح حال «محتشم» و قصه ی سرودن ترکیب بند مشهورش، چنین نوشته است:(1)

گویند، چون پسر مولانا محتشم درگذشت، مرثیه ای به جهت او گفت. شبی حضرت علی (علیه السلام) را در خواب دید. فرمود: «ای محتشم! از برای فرزند خود مرثیه گفتی، چرا برای قرة العین من نگفتی؟!» صبح بیدار شده، در اندیشه این خواب بود، که شبی دیگر بار، در خواب دید که فرمود: «مرثیه به جهت فرزندم حسین بگو!» عرض کرد که فدایت شوم! چه بگویم؟! فرمودند که بگو:

«باز این چه شورش است که در خلق عالم است»

مصرعی که امام زمان(عج) به شعر معروف ماه محرم عنایت فرمود

بیدار شد مصرع دیگر در خاطرش بود همان ساعت به یُمن توجّه امیرالمؤمنین(علیه السلام) شروع کرد، تا به این مصرع رسید:

«هست از ملال گر چه بری ذات ذوالجلال...»

مصرع دیگر به خاطرش نمی رسید... چند روز بر این بگذشت، شبی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را در خواب دید که فرمودند:
«او در دل است و هیچ ولی نیست بی ملال!»

غرض این که شبهه ای در این نیست که مرثیه ی آن مرحوم، قبول جناب حضرت رسول مختار(صلی الله علیه و آله) است، لهذا این قبولیّت را به هم رسانیده است و الّا بهتر از این شعر می توان گفت...

چو این آسان گرفتم، می شود ربط سخن حاصل
قبول خاطر دل ها خداداد است، می دانم!

پس از محتشم کاشانی، بسیاری از شاعران آل الله (علیهم السلام) به اقتفای او در قالب ترکیب بند، آثار درخشانی در سوگ و عزای اهل بیت، بویژه حضرت ابی عبداللّه الحسین (علیه السلام) سروده اند که به تعدادی از ایشان اشاره می شود:

صباحی بیدگلی

(در 14بند) با مطلع:

افتاد شامگه به کنار افق، نگون
خور چون سر بریده ازین تشت واژگون

وصال شیرازی

در سوگ شهادت امام حسین (ع) با مطلع:
این جامه ی سیاه فلک در عزای کیست
وین جِیب چاک گشته صبح از برای کیست؟

در سوگ شهادت امام حسن با مطلع:

ای دل مگو که موسم اندوه شد به سر
ماه محرم به سرآمد مه صفر

وقار شیرازی

با مطلع:

ای دل بنال زار که هنگام ماتم است
وز دیده اشک بار که ماه محرم است

و با مطلع:

باز برآمد هلال ماه محرم
دوره انده رسید و نوبت ماتم

داوری شیرازی

مرثیه درباره ی حضرت رسول (ص) با مطلع:

پیغمبر خدای که بُد رهنمای خلق
بس رنجها که بُرد ز خلق از برای خلق

سروش اصفهانی

با مطلع:

ای دیده خون ببار که ماه محرم است
نزد خدای، دیده گریان مکرّم است

صبای کاشانی

(در 14بند) با مطلع:

باز از افق، هلال محرم شد آشکار
وز غم نشست بر دل پیر و جوان، غبار

محمّد کاظم صبوری

با مطلع:

درای کاروانی سخت با سوز و گداز آید
چو آه آتشینی کز دل پر غصّه باز آید

همای شیرازی

چشمی که در عزای حسین اشکبار نیست
ایمن ز هول محشر و روز شمار نیست

ادیب الممالک

با مطلع:

باد خزان وزید به بستان مصطفی
پژمرد غنچه های گلستان مصطفی

آیت اللّه غروی اصفهانی (کمپانی)

در رثای صدیقه طاهره (ع) با مطلع:

نور حق در ظلمت شب رفت در خاک ای دریغ!
با دلی از خون، لبالب رفت در خاک، ای دریغ!

- در مصائب حضرت امام حسین (ع) با مطلع:

باز این چه آتش است که بر جان عالم است
باز این چه شعله ی غم و اندوه و ماتم است؟

میرزا یحیی مدرس اصفهانی

با مطلع:

ای مبتلای غم که جهان مبتلای توست
پیر و جوان، شکسته دل اندر عزای توست

جیحون یزدی

- در عزیمت خامس آل عبا، با مطلع:

شاه لاهوت گذر، خسرو ناسوت گذار
گشت چون بی کس و شد بر زِبَر اسب، سوار

- در رثای شهادت حضرت امام حسین(ع)

شاها تو بدین قدرت بر صبر که گفتت پاس
چون نزد برادر رفت بر رخصت کین، عباس

- در رثای شهادت حضرت علی اصغر (ع):

ای حرم کعبه ات ز حلقه به گوشان
وی دل دانای تو زبان خموشان

جلال الدین همایی (سنا)

با مطلع:

از آسمان هلال محرم چو شد برون
رفت از دل زمین و زمان، طاقت و سکون

امیری فیروزکوهی

با مطلع:

جان ها فدای آن که به جان شد فدای غیر
بیگانه شد ز خود که شود آشنای غیر

غلامرضا سازگار

در مدح حضرت اباالفضل (ع) با مطلع:

ای سرو همیشه راست قامت
وی سایه ی قامتت قیامت

در مدح حضرت علی اصغر (ع) با مطلع:

یم عشق و وفا را گوهر آمد
سپهر سرخ خون را اختر آمد

در مرثیه ی شهادت حضرت علی اصغر(ع) با مطلع:

تو را دادند از پیکان به جای شیر، آب اصغر
عطش طی شد تلظّی نه، تبسم کن بخواب اصغر!

در شرح مصائب حضرت زینب (ع) با مطلع:

گواهی می دهد چشم تر من
که گردون ریخت خون در ساغر من

در مدح حضرت امام صادق (ع) با مطلع:

ای ثنای تو بر زبان همه
وی کلام تو حرز جان همه

در مدح حضرت امام رضا (ع) با مطلع:

چه غم گر گنه کار و نامه سیاهم
علی بن موسی الرضا داد راهم

پی نوشت:
1- وقایع الایام، ص 64.




نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : امام زمان، مهدی موعود، شعر، محتشم، امام حسین، روایت،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
شاهدان قیامت

اعضا و جوارح انسان نیز در عالم قیامت، جزء شاهدان است.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، قرآن، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : دانستنیهای قران، قیامت، اسلام، روایت، مرگ،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
در حال حاضر بزرگترين منكر روي زمين چيست؟

جالب آنکه در قرآن درباره خیابان منا و مکه آیه نازل شده و کسی حق ندارد خیابان‌های آنجا را سد کند و مسیر ویژه ایجاد نماید.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : حجت الاسلام قرائتی، خیروشر، گناه، حج، نکات قرانی،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 9 مهر 1394
اصلي‌ترين راه نفوذ شيطان به انسان

براي زندگي در اين دنيا، انسان نيازمند برخي قدرت‌ها و نيروهاي خاص است تا نيازهاي مادي او تأمين شود. مثل قدرت شهوت، غضب و قدرت وهم و خيال براي تفكر و انديشه مي‌باشد. او مي‌بايد با استفاده از نيروي عقل و هدايت دينيِ پيامبران، تمام اين نيروها را در جهت رسيدن به قرب الهي كنترل و هدايت كند.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، قرآن، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : شیطان، خیروشر، نکات قرانی، اسلام،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 9 مهر 1394




موضوعات
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • افراد آنلاین : 3
  • بازدید امروز : 197
  • بازدید دیروز : 188
  • بازدید این هفته : 459
  • بازدید این ماه : 10389
  • بازدید امسال : 48648
  • بازدید کل : 187887
  • تعداد پست ها : 3897
  • تعداد نظرات : 101
امکانات جانبی