💖عشق بی انتها💖
💖LoverSavadkoh💘
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


❤سلام دوستان عزیز ❤
🌹این یک وبلاگ ازاد برای اشتراک گذاری عقاید وفرهنگها ودوست یابی واشتراک مطالب واخبار به روز وعلمی واجتماعی است در جوی صمیمی به دور از هرگونه توهین به هر دین وقومیت ومذهبی وشخصی است امیدوارم در کنار هم دقایق شاد وخوبی داشته باشیم .منتظر نظرات وایده های شما هستم🌹

حکم نگاه به زن غير مسلمان

یکی از سوالات مطرح در خصوص نگاه کردن اینکه آيا نگاه كردن به زن غير مسلمان كه پوششى ندارد، جايز است؟

همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد؛ تنها نگاه به جاهايى از بدنشان كه معمولاً آن را نمى پوشانند، جايز است.

توضيح ‏المسائل مراجع، م‏2434؛ امام خمينى، تحريرالوسيله، ج‏2، (النكاح)، م‏27؛ آيت اللّه نورى، توضيح ‏المسائل م، 2430؛ آيت اللّه مكارم، تعليقات
على ‏العروة، (النكاح)، م‏27؛ آيت اللّه وحيد، توضيح ‏المسائل م، 2443؛ دفتر آيت اللّه خامنه‏ اى.




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، نامحرم، مرجع تقلید، اسلام، شیعیان،
لینک های مرتبط :
شنبه 7 آذر 1394
حکم شوک برقی قبل از ذبح

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره شوک برقی قبل از ذبح پاسخ گفتند.

متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

پرسش : اگر حیوانات را قبل از ذبح شوک برقى دهند به طورى که قبل یا بعد از ذبح هیچ حرکتى نکند یا حرکت کمى بکند، با فرض این که در هر صورت خونى از آنها نیاید یا بیاید، آیا اینها حلالند یا حرام و میته و خرید و فروش و بهاى آنها چه حکمى دارد؟


پاسخ: در صورتى که حیوان بعد از شوک، زنده باشد و ذبح شرعى بشود حلال است و خوردن و خرید و فروش آن جایز است ولى از خونهاى داخل آن پرهیز کنید.




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، اسلام، ذبح، مرجع تقلید، ایت الله العظمی مکارم شیرازی،
لینک های مرتبط :
شنبه 7 آذر 1394
تنها حالتی اگر پدرِ زن بميرد، آن زن به شوهر خود حرام می‌شود

احكامي كه تحت عنوان "مسائل عدديه" پيش رو داريد، احكامي هستند كه تمامي علما بر رو آن اتفاق نظر دارند.

احكام يگانه؛ بخش چهارم

مسئله 10) در يك حالت است كه اگر پدرِزن بميرد، آن زن بر شوهر خود حرام مي شود و آن در صورتي است كه مردي دختر خود را به غلامش تزويج كند، كه به مجرد فوت آن مرد، دخترش به سبب ارث، مالك شوهر خود(يعني غلام) مي شود و با مالك شدن او، ازدواج آنها به هم مي خورد.(اين مسئله مربوط به زمان گذشته است كه غلام و كنيز وجود داشته است.)

مسائل عدديه/ بخش سوم؛ فقط در يك جا غسل ارتماسي جايز نيست

مسائل عدديه/بخش دوم؛ شراب و هر چيز مست كننده فقط در يك صورت نجس است

مسائل عدديه/ بخش اول؛ جايي كه طلبكار حق مطالبه طلب خود را ندارد!




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، اسلام، مرجع تقلید،
لینک های مرتبط :
شنبه 7 آذر 1394
سفر اتفاقی کثیر السفر


اگر استاد يا دانشجويى كه در محل درس نمازش تمام است؛ چنانچه به طور اتفاقى، به سفرى مانند زيارت حضرت على بن موسى الرضا غير از محل درس مسافرت كند، نماز و روزه او چگونه است؟


پاسخ:


همه مراجع (به جز سيستانى): نماز شكسته است و روزه صحيح نيست.

(توضيح المسائل مراجع، م 1307 و وحيد، توضيح المسائل، م 1316 و خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 645.)


آيةاللَّه سيستانى: نماز تمام و روزه صحيح است. (توضيح المسائل مراجع، م1307.)




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، مرجع تقلید، اسلام، نماز،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 26 آبان 1394
محاسبه خمس بجاي طلب

یکی از سوالات مطرح در خصوص خمس اینکه اگراز كسى طلبكار هستیم ؛ آيا جايز است طلب خود را بابت خمس حساب كنم؟

پاسخ مراجع:

آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: اگر بدهكار مستحق است، بايد با اجازه حاكم شرع باشد.

امام، تحرير الوسيله، ج 1، (الخمس )، م 11 ؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1420 ؛ نورى و فاضل، توضيح المسائل مراجع، م 1834 ؛ خامنه‏ اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1002 و 1004.


آيةاللَّه تبريزى: اگر بدهكار مستحق است، در مورد سهم سادات مى ‏تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند ولى نسبت به سهم امام(ع) بنابر احتياط واجب، بايد با اجازه حاكم شرع باشد. تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 1269.


آيةاللَّه سيستانى: اگر بدهكار مستحق است، در مورد سهم سادات مى‏تواند از مستحق وكالت گرفته و از جانب او قبض نموده و بابت طلبش دريافت كند و نسبت به سهم امام(ع)، بايد با اجازه حاكم شرع باشد.

سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، م 1269 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 1834.


آيةاللَّه صافى: اگر بدهكار مستحق است، مى تواند سهم سادات را به او بدهد و تعد مستحق بابت بدهى، به او برگرداند، ولى نسبت به سهم امام(ع) بايد با اجازه حاكم شرع باشد.

صافى، هداية العباد، ج 1، 1674 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 1834.


آيةاللَّه مكارم: اگر بدهكار مستحق است، در مورد سهم سادات مى‏تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند، ولى نسبت به سهم امام(ع)، بايد با اجازه حاكم شرع باشد.

مكارم، توضيح المسائل مراجع، م 1850.


آيةاللَّه وحيد: اگر بدهكار مستحق است، بنابر احتياط واجب بايد با اجازه حاكم شرع باشد.

وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 1269.


تبصره. فرض مسئله جايى است كه طلب انسان پول است، نه جنس و كالا.




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، مرجع تقلید، خمس، اسلام،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 26 آبان 1394
معياروحدود تمكين



یکی از مسائلی که خانواده ها و زوجین به آن بیشتر باید توجه کنند احکام زناشوئی است. با توجه به اين كه نياز جنسي بر حسب سن، ژنتيك، مزاج، تغذيه، محيط و.... متفاوت است.

سوال:

1.اگر مردي با اين وصف نيازش شديد باشد معيار و حدود تمكين متناسب با نياز مرد است يا شرايط زن؟
2. به عنوانه نمونه اگر مردي هرشب نياز به رابطه زناشويي داشته باشد و زن بگويد من ماهي يك بار بيشتر نمي توانم آيا تمكين كرده است؟
3.با توجه به اين كه حيا اجازه نمي دهد در جامعه و عرف از تعداد اين نوع روابط سخن گفته شود و ملاك عرفي بسته است آيا ملاك فردي است؟
4. در صورت اختلاف در تميكن حرف زن مقدم است يا مرد؟

پاسخ:

1. تمکین باید متناسب با شرایط و نیاز زن و مرد تنظیم شود و تمکین در حد متعارف بر زن واجب است.


2. تمکین واجب است مگر در صورتی که به حد عسر و حرج یا ضرر معتد به برسد1


3. بر اساس استفتائات موجود این مسئله از مواردی است که تشخیص خود فرد ملاک حکم است وعرفی نخواهد بود زیرا ممکن است در نظر عرف عسروحرج نباشد اما برای همین فرد خاص حرجی باشد ،در این صورت دیگر نظر عرف ملاک ومعیار نخواهد بود2


4. عسر و حرج شخصی به خود فرد بر می گردد یعنی باید یقین پیدا کند که انجام عمل برایش عسر و حرج دارد.اگر زنی یقین داشته باشد که تمکین او عسر و حرج شخصی برایش دارد می تواند از تمکین خودداری کند و حرفش مقدم است،اما اگر مرد قانع نشد و منجر به اختلاف شد،می توانند به متخصص رجوع نمایند تا عسر و حرج برای زن تایید شود و در نهایت با عدم پذیرش این مساله از سوی مرد،باید به دادگاه مراجعه شود3

پی نوشت:


1 . استفتاء از دفاتر مراجع عظام
2 . استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
3.همان




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام زناشویی، مرجع تقلید، احکلم، اسلام، تمکین،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
حكم استفاده ازلباس شهرت در نماز چیست؟


حکم لباس شهرت از دیدگاه مراجع عظام چیست؟

پاسخ:

امام خمینی (ره)
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را به پوشد معمول نيست ، خوددارى كند ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد .

آیت الله العظمی اراكى (ره)
مسأله پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد، معمول نيست، حرام است ولى اگر با آن لباس نماز بخواند، اشكال ندارد.

آیت الله العظمی بهجت (ره)
مقصود از لباس شهرت چيست و پوشيدن آن چه حكمى دارد؟ آيا چادر سفيدى كه موجب انگشت نما شدن شود از مصاديق لباس شهرت است؟
ج. لباس شهرت عبارت است از لباسى كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشنده لباس باشد و پوشيدن چنين لباس هايى حرام است. بنابراين پوشيدن چادر سفيد به اقتضاى محل پوشش و شخص پوشنده بايد ملاحظه شود .

لباس شهرت چيست و استفاده از آن در نماز چه حكمى دارد؟
ج. لباس شهرت لباسى است كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه ى برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشنده ى لباس باشد ولى نماز با آن صحيح است .

آیات عظام خوئى و تبريزى
هل أنّ المراد بلباس الشهرة ما لا يتعارف لبسه للذي يريد لبسه سواء من جهة اللون أم الخياطة أم القماش؟
بسمه تعالى:: لباس الشهرة هو أن يلبس ما لا يتعارف لبسه من مثله كأن يلبس العالم لباس الجندي في بعض الموارد، و قد قيل إنّه حرام و لكنّه غير تام على الإطلاق، و اللّه العالم . (صراط النجاة،ج5،ص428،مسئله1334)
مثل آن كه اهل علم لباس نظامى بپوشد در صورتى كه موجب هتك حرمت باشد حرام است و اگر با آن لباس نماز بخواند و ساترش فقط آن باشد بعيد نيست نمازش باطل شود.
مقصود از لباس شهرت را بيان فرماييد؟ آيا به چادر سفيد و يا عباى سفيد و مثل اينها لباس شهرت گفته مى شود؟
ج: بسمه تعالى؛ لباسى كه انسان مى پوشد، اگر لباسى باشد كه موجب وهن به او شود يا طورى باشد كه با پوشيدن آن بر ديگران فخر بورزد، بنابر احتياط واجب بايد ترك شود. و الله العالم(استفتائات جدید،ج1،ص361)

آیت الله العظمی سيستانى
در صورتى كه موجب هتك حرمت و خوارى او باشد حرام است ولى اگر با آن لباس نماز بخواند هر چند ساترش فقط آن باشد نمازش صحيح است .

آیت الله العظمی زنجانى
مثل آن كه اهل علم در شرايط عادى لباس نظامى بپوشند، در صورتى كه موجب هتك حرمت باشد حرام است و در صورتى كه موجب هتك حرمت نباشد كراهت شديد دارد و احتياط استحبابى در ترك آن است .

آیت الله العظمی سبحانی
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست و نوعى رياكارى حساب مى شود، خوددارى كند، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد

آیت الله العظمی نورى
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست و موجب هتك و موهون بودن است خوددارى كند ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد

آیت الله العظمی فاضل
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن بر كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست، خوددارى كند ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد.

آیات عظام گلپايگانى و صافى
مسأله پوشيدن لباسى كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست و موجب توهين يا شهرت او مى شود، حرام است ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد.

آیت الله العظمی مكارم
بنابر احتياط واجب بايد از پوشيدن لباس شهرت خوددارى كند...
اگر كسى با لباس شهرت نماز بخواند نماز او باطل نيست
لباس شهرت چيست؟ و استفاده از آن چه صورتى دارد؟
ج: منظور از لباس شهرت آن است كه لباسى بپوشد كه مشهور به زهد و تقدس شود و جنبه رياكارى داشته باشد و استفاده از چنين لباسى شرعاً اشكال دارد.

منبع: مرکز موضوع شناسی احکام




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : مرجع تقلید، احکام، نماز،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 10 آبان 1394
حکم آرایشگری جنس مخالف؟


یکی ازسوالات مطرح در خصوص آرایش زنانه اینکه، اگر آرایش بانوان توسط مردان مثل زیر ابرو برداشتن یا بند انداختن صورت و امثال آن چه صورت دارد و کسب درآمد از این راه چگونه است؟

پاسخ:


آیت الله فاضل لنکرانی: اگر عرفاً آرایش جنس مخالف تلقی شود جایز نیست و درآمد آن هم جایز نیست .


آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست و اجرتش نیز حرام است .


آیت الله مکارم شیرازی: همه اینها حرام است .


آیت الله تبریزی: آرایش زن توسط مرد حرام است و اگر مرد خودش را همانند زنان بیاراید باید بداند که از اموری که به فساد جامعه و دعوت به گناه و پستی مؤمن و احیاناً معرضیّت انجام کبائر یا عمل بر خلاف احتیاط واجب می انجامد باید پرهیز شود و درآمد آن کار حلال نیست .


آیت الله بهجت : تشبّه مرد به زن جایز نیست و درآمد آن هم به حکم آن است .


آیت الله سیستانی: جایز نیست .

مسائل جدیدج5 ص171




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، اسلام، مرجع تقلید،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 9 مهر 1394
حکم نمازی در جایی که هنوز وقت نماز باقی است

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره مسافرت به جایی که هنوز وقت نمازی که از او فوت شده باقی مانده ،پاسخ دادند.

متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

پرسش : اگر بر فرض مثال کسی که در تهران نماز صبحش قضا شد با هواپیمای سریع، خود را مثلا به استامبول یا جای دیگری که هنوز آفتاب درآن طلوع نکرده است برساند می تواند نماز را به نیت ادا بخواند؟
پاسخ : اگر به جایی که وقت نماز ادا باقی است برسد نماز را به نیت ادا بخواند.




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، نماز، ایت الله العظمی مکارم شیرازی، اسلام،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 9 مهر 1394
احکام شارژ تلفن همراه با استفاده از برق مسجد



یکی از سوالات مطرح در خصوص احکام مساجد اینکه آیا می‌توان تلفن همراه را با استفاده از برق مسجد شارژ کرد؟

پاسخ اجمالی:
هر چند استفاده از امکانات مسجد در امور شخصی و مخالف با جهت وقف، جایز نیست، ولی اگر در موردی اطمینان به رضایت واقف و متولی شرعی مسجد باشد، اشکال ندارد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر مخالف با جهت وقف بوده و یا مغایر با مقررات مربوطه است جایز نمی‌باشد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
در صورتی که اطمینان نوعی به رضایت متولی شرعی مسجد باشد، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال استفاده از برق مسجد جایز نیست.

[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی)




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، مرجع تقلید، اسلام،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 5 مهر 1394
احکام قربانی

آيا شرط است كه ذابح هدي مؤمن باشد، يا غير مؤمن هم كافي است؟


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : عیدقربان، اسلام، احکام،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 5 مهر 1394
چرا با وجود عقل باید تقلید کرد؟

تقلید در مسائل دینی در مذهب شیعه از همان عصر امامان معصوم(ع) آغاز شد...



ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : احکام، مرجع تقلید، علوم دینی، روایت، شیعیان، اسلام،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 12 شهريور 1394
نظر مرجع تقلید در مورد فروش و نصب فیلترشکن


از واحد استفتائات این مرجع تقلید، وی در پاسخ به سوالی پیرامون ‘آیا فروش نرم افزارهای فیلترشکن (که با آن وارد سایتهای منحرف و مستهجن می شوند) و یا نصب آن بر روی کامپیوتر دیگران جایز است؟ ‘، پاسخ داد: اگر بترسد که با این کار شخص به گناه بیفتد، جایز نیست.

فروش و نصب فیلترشکن به رویه معمول برخی سایت ها در فضای مجازی تبدیل شده است. روش کار آنها به این صورت است که با مراجعه به سایت خرید وی.پی. ان و پرداخت مبلغی معین، یک پسورد در اختیار کاربر قرار می گیرد و بعد از هر ماه باید با پرداخت هزینه تمدید شود.

کاربران با توجه به نصب این نرم افزار می توانند به تمام سایت ها و شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کنند.

ایرنا




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، مرجع تقلید، علوم دینی، فیلترشکن،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 12 شهريور 1394
آیا نماز خواندن با آرایش اشکال دارد؟

در ادامه مطلب میتوانید احکام مربوط به مبطلات
نماز و وضو را بخوانید...


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، علوم دینی، نماز، وضو، مرجع تقلید،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 10 شهريور 1394
ترك واجبات در رابطه زن وشوهر


یکی از سوالات مطرح در بین زن وشوهر اینکه اگر زنی با مردى ازدواج كرده كه ظاهراً مذهبى است؛ ولى بعد از يك سال متوجه تحولات اساسى در اعتقاد او شده. به نحوی که او هيچ نوع از واجبات خود را انجام نمى‏ دهد و آن را مسخره مى‏ كند! به اسلام و انقلاب و روحانيت و حتى پيامبر اسلام ‏صلى الله عليه و آله اهانت مى ‏كند! تكليف چيست؟


همه مراجع:

تا ارتداد او احراز نشود، رابطه زوجيت باقى است و صرف ترك واجبات يا ارتكاب محرمات شرعى، موجب ارتداد و خروج از دين نيست.

آيت الله خامنه‏ اى، استفتاء، س 138 و 135 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 2448




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، مرجع تقلید، علوم دینی، احکام زناشویی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 8 شهريور 1394
پرسشی درباره فخرکردن درحال احرام


حضرت آیت‌الله سیستانی به پرسشی درباره فخر کردن درحال احرام پاسخ گفته است. متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

پرسش: آیا فخر کردن درحال احرام اشکال دارد؟وکفاره دروغ ودشنام چیست؟

پاسخ: دروغ و دشنام و فخر کردن حرام در هر حال حرام است ، ولی حرمت آن در حال احرام شدیدتر است .


و مراد از فخر کردن این است که : در مقابل دیگران به نسبت یا مال یا مقام خود و مانند اینها ، افتخار و فخر فروشی کند ، و این کار در صورتی که مستلزم اهانت و تحقیر مؤمن باشد حرام ، و در غیر این صورت اشکالی ندارد ، نه برای محرم و نه غیر محرم .


و در صورتی که از محرم دروغ و یا دشنام و یا فخر کردن حرام سر بزند ، کفاره ای بجز استغفار ندارد ، اگر چه احوط آنکه یک گاو کفاره بدهد .

شفقنا




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، مباحث ودانستیها مذهبی، 
برچسب ها : حج، علوم دینی، احکام، مرجع تقلید، ایت الله سیستانی، شیعیان، مسلمانان،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 8 شهريور 1394
ازدواج حرام


یکی از سوالات مطرح در خصوص ازدواج اینکه ،اگر لواط كننده و لواط دهنده هر دو نابالغ باشند، آيا باز ازدواج با خواهر لواط دهنده حرام مى‏ شود؟

پاسخ:


آيات عظام امام، بهجت و نورى: آرى، ازدواج با خواهر او حرام مى‏شود.

امام و بهجت، توضيح ‏المسائل مراجع، م 2405 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 2401.


آيات عظام تبريزى، صافى، فاضل و مكارم:خير، ازدواج با خواهر او حرام نمى ‏شود.

مكارم، تبريزى و صافى، توضيح ‏المسائل مراجع، م 2405 ؛ فاضل، توضيح ‏المسائل مراجع، م 2405 و جامع ‏المسائل، ج 1 س 1455 و 1456.


آيات عظام سيستانى و وحيد: بنا بر احتياط واجب، ازدواج با خواهر او حرام نمى‏ شود.

سيستانى، توضيح‏ المسائل مراجع، م 2405 ؛ وحيد، توضيح ‏المسائل، م 6924.




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، ازدواج، علوم دینی، مرجع تقلید،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 5 شهريور 1394
حکم آويختن گردنبند قرآنی درايام عادت بانوان


یکی ازسوالات مطرح در بین بانوان اینکه آويختن گردن بندى كه روى آن، آيه قرآن نوشته شده است، در ايام عادت چه حكمى دارد؟


همه مراجع:

استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت آن را مس نكنند.

توضيح ‏المسائل مراجع، م 319؛ وحيد، توضيح المسائل، م 323؛ نورى، توضيح المسائل، م 318 و خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 153 و 154.




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، احکام بانوان، علوم دینی، مرجع تقلید،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 5 شهريور 1394
مهرالسنه چقدر است؟


مهرالسنه چقدر است؟


پاسخ اجمالی:
1. مهرالسنه پانصد درهم است که حدود 1250 گرم نقره بوده و قیمت آن‌را ‏مى‌‌توانید بر اساس نوسانات بازار به دست آورید. ‏
2. در اسلام حدّى براى مهریه به نحو لزوم معیّن نشده، ولى هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است که مقدار مهریه از مهر‌السنه زیادتر نباشد.


پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
1. مهرالسنه پانصد درهم است و هر درهم دوازده و شش دهم( 6/12) نخود نقره است و وزن یک نخود تقریباً معادل یک بیست و چهارم مثقال و پانزده صدم گرم( 15 / 0) گرم است و قیمت آن‌را ‏مى‌توانید از بازار به دست آورید. ‏


2. در اسلام حدّى براى مهریه به نحو لزوم معیّن نشده، ولى هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است که مقدار مهریه از مهر‌السنه زیادتر نباشد.


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
مهرالسنه طبق مشهور پانصد درهم نقره است و قیمت دقیق آن‌را مى‌‌توانید از زرگرها سؤال کنید. و توجه داشته باشید که مهریه‌‌های بسیار بالا اعتباری ندارد؛ زیرا [معمولاً] قصد جدّی در آنها نمی‌‌باشد.


حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):


1. 1250 گرم نقره.
2. مکروه نیست.


حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مقدار مهر السنة پانصد درهم نقره است که تقریبا معادل دویست و شصت و دو و نیم مثقال نقره سکه دار است و مستحب است که مهریه از این مقدار بیشتر نباشد.

پی نوشت:

استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)




نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، مهریه، مرجع تقلید، علوم دینی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 1 شهريور 1394
طلبه‌ای که آنلاین احکام می‌گوید/عکس

سید علی اولیایی، یک سال و نیم است که صفحه رسمی در اینستاگرام دارد، اما فعالیت‌های مجازی‌اش به این محدود نمی‌شود و تقریبا ۱۰ سالی می‌شود که به صورت اینترنتی پاسخگوی احکام دینی است.


ادامه ی مطلب


نوع مطلب : مذهبی، احکام دینی، 
برچسب ها : احکام، اینستگرام، فضای مجازی، روحانیت، علوم دینی،
لینک های مرتبط :
يکشنبه 1 شهريور 1394




موضوعات
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • افراد آنلاین : 1
  • بازدید امروز : 62
  • بازدید دیروز : 68
  • بازدید این هفته : 62
  • بازدید این ماه : 1375
  • بازدید امسال : 67351
  • بازدید کل : 206590
  • تعداد پست ها : 3897
  • تعداد نظرات : 101
امکانات جانبی